fallback

Най-вероятният път за Великобритания е тясна търговска сделка с ЕС

Причината за това е, че всички алтернативи са елиминирани

09:50 | 19.01.20 г. 2
Автор - снимка
Създател

Струва си да се коментира призивът на Марк Карни британското правителство да не прави никакви компромиси относно финансовите услуги по време на търговските преговори с Европейския съюз (ЕС) след Brexit. Напускащият управител на Английската централна банка твърди, че лондонското Сити може да спечели много от регулаторното отделяне. По този начин то може да експлоатира нови търговски възможности, включително тези, произтичащи от прехода към нисковъглеродна икономика, пише Волфганг Мюнхау за Financial Times. 

Да помислим колко далеч отиде дебатът след референдума през 2016 г. Тогава Карни направи страховити прогнози. Лондонското Сити отчаяно искаше да запази паспортната система, която позволява на финансовите компании да търгуват навсякъде в ЕС. Сега Карни активно насърчава отделянето, допълва Мюнхау.

Аргументът му се отнася и за други сектори. Ако Обединеното кралство иска да стане световен лидер в областта на изкуствения интелект, това би било ограничено от регламентите на ЕС. Съществуват и опасения относно въздействието на новия Общ регламент за защита на данните (GDPR) на основание, че той ограничава събирането на данни за търговска употреба и увеличава разходите за спазване. Има бизнес възможности, които трябва да се използват, за да успее Великобритания да се освободи от GDPR. Очаквам това да стане голям въпрос в търговските преговори, посочва Мюнхау.

Едно от предизвикателствата пред Brexit е да се балансират новите възможности, които биха могли да възникнат от регулаторното отделяне с интересите на бизнесите, които се възползват от членството в ЕС.

Отделянето е скъпо в краткосрочен план. В дългосрочен план изкуственият интелект може да донесе повече пари, отколкото тези загубени от, да речем, намалено производство на дизелови автомобили, които така или иначе скоро ще изчезнат. Дори и в автомобилната индустрия има възможности за отделяне, смята той. Цените на автомобилите в ЕС се поддържат изкуствено високи от изискванията колите да са пригодни за скоростта по германските аутобани - плюс 10-процентово мито за вноса в ЕС.

Как това се отразява на търговските преговори? По време на скорошното си посещение в Лондон Урсула фон дер Лайен, новият председател на Европейската комисия (ЕК), обвърза степента на преференциалния достъп до единния пазар с регулаторната конвергенция. Тя все още изглежда предполага, че Великобритания ще търси дълбок пазарен достъп до области като финансовите услуги. Коментарите на Карни обаче сочат, че ЕС може би надценява апетита на Великобритания - и цената, която тя е готова да плати.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:32 | 12.09.22 г.
fallback